הדרך החינוכית

“Education should no longer be mostly imparting of knowledge,
but must take a new path, seeking the release of human potentialities”.
- Maria Montessori, Education for a New World
 
 
 
 
"דרך הילד" הינו בית ספר מונטסורי. החינוך המונטסורי הינו חלק מהזרם הפרוגרסיבי שהתפתח לפני כמאה שנים.
הדבר המשותף לכל השיטות הפרוגרסיביות בחינוך הוא ההבנה שילדים אינם כחומר ביד היוצר, אלא דומים יותר לזרע שכל כוחותיו הדוחפים אותו לצמיחה נמצאים בתוכו.
 
הסביבה החינוכית בבית הספר מאפשרת לילד לפעול מתוך חוויה המעוררת את עניינו, מאתגרת אותו ומפתחת בו הנעה פנימית. תהליך הלמידה מותאם לכל ילד ולמבנהו האישיותי הייחודי, על ידי מתן עצמאות ובחירה לילד, בתוך גבולות ברורים ומתוך אפשרויות נתונות.
הגישה המונטסורית המבוססת על תצפיות ומחקר מחולקת לארבעה שלבי התפתחות על פי גיל. לכל שלב התפתחותי יש מאפיינים וצרכים ייחודיים.
בית הספר נותן מענה לכל ילד וילדה בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הוא או היא נמצאים.
 
אנו מעודדים את הילד לגלות את הדרך שלו, להתפתח ולהגיע למימוש הפוטנציאל הגלום בו על מנת שיגדל להיות אדם עצמאי, יצירתי, בעל מודעות עצמית וכבוד לחבריו וסביבתו. ילד המכיר בערך של עצמו, יידע בעתיד לכבד את השונה ממנו, לעמוד בפני לחצים, להוביל שינויים ולהיות בוגר המבין את מקומו בחברה ומסוגל לתרום לה.
 
 
 
עיקר הלמידה בבית הספר מתרחשת ב"מעגלי למידה" ממושכים, פרקי זמן של עבודה עצמית אשר מעודדים ריכוז, "זרימה" וחקר עצמאי של הילד, כאשר תפקידו של המורה הינו לתווך, להנחות ולתצפת על הילד. התנהלותו של הילד כ"לומד עצמאי" בתוך קהילת לומדים, תורמת לטיפוח ביטחונו העצמי, תחושת האחריות, המסוגלות והעצמאות שלו, תוך פיתוח מיומנויות חברתיות, עבודה בקבוצות קטנות וסיעור מוחות, יצירתיות, שיפור כושר הריכוז ובעיקר – שימור ופיתוח חדוות למידה.
 
בבית הספר קיים דגש על למידה על פי תכנית אישית התואמת את הקצב הטבעי ותחומי העניין של הילד, במקביל לעמידה בדרישות משרד החינוך במקצועות הליבה. הלמידה נערכת בעיקר בקבוצות קטנות או באופן פרטני, כאשר תחילה מבוצעת הקניה (שיעור קצר של 10-30 דקות) ולאחר מכן הילד מתרגל, ראשית באמצעות עזרים מתאימים ולאחר מכן תוך מעבר למופשט.
 
הילדים לומדים דרך התנסות חושית. הם חופשיים לנוע בחלל הכיתה, לגעת, להקשיב, להתבונן. מטרת עזרי הלימוד היא לתת למושגים המופשטים ביטוי מוחשי ועל-ידי כך לאפשר למידה פעילה תוך דגש על מוטיבציה פנימית ועל חדוות הלמידה במקום עידוד תחרותיות ומתן עונשים ופרסים. אנו מעודדים חשיבה מעמיקה ויכולת פתרון בעיות תוך מיקוד על חוזקות והצלחות במקום על טעויות וכישלונות.